Fyzické grafy od Microsoftu

Fyzické grafy od společnosti Microsoft - mechanický graf 1

Trochu jako při sledování Drozova Automatonu, mechanického písaře, jenž inspiroval film Hugo a jeho velký objev, jsem se cítil při sledování fyzických grafů nedávno představených na webu výzkumné divize Microsoftu. Můj pocit je důkazem, že se výzkumníkům povedlo dosáhnout vstupního záměru – totiž „odlišit je [mechanické grafy] od těch zobrazovaných na monitoru, které začínají v našem informačně bohatém prostředí ztrácet na výjimečnosti“ a přitáhnout k nim tak opět pozornost. Sledujte fyzické grafy v oficiálním videu.

„How do we design familiar data visualisations to be beautiful, to make data accessible but at the same time a joy to view?“

Nejpoužívanějším a nejokoukanějším metaforám informační vizualizace tu „fyzické a dynamické kvality“ pohyblivých a hmatatelných stroječků vrací hravost. Jejich reálné využití si však spíše než v oblasti faktické komunikaci kvantitativních informací lze představit například ve vzdělávání.

Fyzické grafy v historii

Fyzické grafy nejsou nic nového. Když zalistujeme třeba Brintonovou knihou Graphic Methods for Presenting Facts nebo Karstenovými Charts and Graphs (1923, str. 634-638), najdeme zmínky o sádrokartonových grafech a modelech z tzv.plaster of Paris, tedy sádrovce, či jiných materiálů. Jsou zde ovšem označeny za objemné, neohrabené, často křehké a obecně prostě velmi nepraktické.  A samozřejmě šlo o vizualizace pasivní, neinteraktivní.

V současnosti se fyzická vizuální reprezentace kvantititativních dat, ať už pasivní nebo aktivní, objevuje především v oblasti umění, kde se běžně setkáváme s datovými sochami. Pokusy vizualizovat data jinde než na obrazovce skrze aktivní fyzické vizualizace nejsou zase tak vzácné – pečlivě jsou fyzické vizualizace sepsány například na webu Feketeho výzkumného týmu Aviz. O podobný soupis se snaží též Draicevic a Jansenová na webu Dataphys. K dětské Merkurové hravosti Microsoftího příspěvku však mají daleko. Více na webu Microsoft Research.